Summer of ’69 van Brian Adams
Het jaar dat wij elkaar leerden kennen.
Hier volgen nog wat tips voor de motorrijder die deze route ook zou willen gaan rijden!
Tankstations:
In Rusland waren we huiverig dat we niet genoeg zouden kunnen tanken, ( ik kon maar zo’n 220km rijden met mijn kleine tank). Maar, we hebben nergens zoveel tankstations gezien als in Rusland tot Chita. Daarna werden ze schaarser maar toch net genoeg. Een maal hebben we reservekannetjes gevuld op het traject Chita/ Khabarovsk. En eigenlijk zou dat niet nodig zijn geweest want er bevond zich een klein stationnetje dat ons eigenlijk de benodigde benzine zou hebben kunnen verschaffen. Wel moet je steeds tanken als je een station tegenkomt op dat traject! Ook motoren met grotere tanks! Je kunt het niet riskeren.
In Yukon, Canada hadden we niet verwacht dat we daar ook in de problemen zouden kunnen komen! Dat was de weg tussen Dawson en Whitehorse. Hier geldt weer: Steeds tanken als je tanken kunt! De Stations zijn hier sporadisch.
Maar dat geldt zo’n beetje voor alle dunbevolkte gebieden in Canada, en ook in Amerika!!
Een extra bijkomstigheid is dat wij (vooral in Rusland) bij benzinestations steeds de juiste mensen tegenkwamen als we hulp nodig hadden.
Kamperen
Perse nodig is het niet om kampeerspullen mee te nemen. Vooral in Rusland hebben wij dat nergens gezien!
Je kan daar werkelijk overal slapen en zijn er geen bed en breakfast gelegenheden, dan kun je wel ergens bij mensen thuis slapen. Tot zelfs in de kleinste dorpjes. Gewoon vragen aan de mensen waar een “Gastenietsa” is.
In Canada en de USA zijn er wel veel kampeergelegenheden, maar ook daar zijn er vele goedkope slaapplaatsen.
Banden
Banden zijn (ook in Rusland) overal voldoende te koop, dus je hoeft geen overbodig gewicht mee te nemen door een reserve band mee te sjouwen.
Gereedschap
Hier heeft iedereen een eigen mening over! Persoonlijk denk ik, je neemt snel te veel mee. Maar ja, je zal maar ergens staan in the middle of nowhere met stukken en geen gereedschap. Neem in ieder geval altijd voldoende tie-wraps mee.
Die konden wij in Rusland nergens aankomen, en die hadden we niet genoeg bij. Ze wegen niks.
In Rusland hoef je eigenlijk niet bang te zijn om met stukken te staan, want al komt er pas een auto langs na anderhalf uur, deze stopt GEGARANDEERD! Dit is een ongeschreven wet in Rusland. En ze brengen je hoe dan ook naar de eerstvolgende garage, als is dat honderd km. verderop.
Remblokken heb je in ieder geval NIET NODIG! Deze (4kg) hebben wij heel Rusland door gesjouwd, onnodig , want met zoveel rechte wegen raak je je remmen amper aan!!
Er zijn speciale kleine gereedschapssetjes voor een Harley, dat is wel aan te raden om mee te nemen daar dit speciale amerikaanse sleutels zijn.
Bagage
Dit is weer voor iedereen persoonlijk. Maar zoals elke motorrijder weet is elke kg minder, comfortabeler om te rijden.
Overal kun je je wasje doen, en met weinig kleding kun je heel lang toe.
Wel belangrijk op deze reis is (dunne) echt warme onderkleding, die waren wij onderweg verloren en dat gaf problemen.
We hadden relatief weinig gewicht bij, en dat geeft ook minder problemen met de motoren op de slechte Russische wegen. Ad was wat zwaarder geladen en had wat technische problemen met de schokdempers, en kapotte spaken.
We hadden aluminium koffers op onze motoren laten bouwen, met een stevig ophangsysteem, op maat gemaakt, en die heel doelmatig waren! Het was een ophangsysteem dat op BMW past.
Het is heel belangrijk dat dit van goed materiaal gemaakt wordt, anders trilt alles in een mum van tijd kapot!
Dit soort koffers horen misschien wel niet zo op een Harley maar we hebben er heel veel plezier van gehad, ze kunnen ook dienst doen als stoeltje of tafeltje!!
Klimaatveranderingen
Je moet als motorrijder altijd rekening houden met onverwachte weersomstandigheden.
Dit is te merken aan de steeds sneller smeltende gletsjers. Aan de Poolcirkel, Fairbanks in Alaska, was het notabene 30 graden. Maar op andere plaatsen die veel zuidelijker lagen was het weer onverwacht koud.
De extreme sneeuwval in de wintermaanden zorgden voor veel overlast, zelfs tijdens de juni en juli maanden.
Het was ook te merken aan de hoge waterstanden in de Colombiarivier. Nog nooit in de geschiedenis is het voorgekomen dat de (70 jaar oude) Grand Colee-Dam overstroomde in de maand juli.
Internet
In Rusland is overal internet in de steden, in de kleine dorpjes meestal niet.
Verder is er in Canada en de USA overal de mogelijkheid om WI-FI te gebruiken.
Het is ten zeerste aan te raden een I-pad of iets dergelijks mee te nemen, omdat er heel veel geregeld moet worden via internet omtrent het transporteren van de motoren over zee.
Ook kan men hier gemakkelijk kaarten op downloaden o.a. de App National Geografic World atlas.
En je kan er lekker je krantje op lezen!!
GPS
Overal is goede satelliet ontvangst voor Garmin of TomTom.
Alleen het laatste stukje Rusland ( vanaf Khabarovsk) werd door TomTom niet herkend.
We hebben in 2008 de Heroes Legend gereden, dit is de alternatieve Parijs-Dakar Rally over hetzelfde traject als Le Dakar. We hebben daar geleerd te rijden op coordinaten en dat gaf ons een heel veilig gevoel om het “onbekende” stuk van Rusland te gaan rijden.
Geld
Overal zijn geld automaten waar je kunt pinnen, vooral in de steden. Dus helemaal niet noodzakelijk om Cash geld mee te nemen.
We hebben wel verschillende Creditkaarten meegenomen, omdat 1 kaart te weinig limiet geeft als zich een onvoorziene hogere uitgave voordoen.
Vervoer vd motoren van Rusland naar USA
Wij hebben onze motoren verscheept van Vladivostok naar Seattle met de Companie Links, Ltd Relocation Service te Vladivostok. De man heette Yuri Melnikov ( ymelnik@links-ltd.com ) en alle wegen omtrent dit transport kwamen steeds uit bij deze man.
Erg duur!!!! En 7/8 weken op je motor wachten.... geen goede optie!
Achteraf zou het misschien beter zijn geweest de motoren eerst te verschepen van Vladivostok naar Zuid Korea (minder duur), en van daaruit naar USA. Dit kan ook geregeld worden door Yuri, die overigens alles correct regelde!
Vervoer vd motoren van New York naar Europa
Onze bedoeling was eigenlijk om vanuit New York via Engeland naar Ned. terug te reizen.
Maar alle speurwerk leverde alleen weer een lange wachttijd op als we ze op de boot naar Southampton zouden zetten.
We vonden een relatief goedkope Aircargo , dit was niet veel duurder dan verscheping.
Deze vlucht ging alleen ( Uncrated dus heel gemakkelijk) via Luxembourg, met CARGOLUX
Dit was allemaal netjes geregeld door hetzelfde bedrijf die onze motoren ingeklaard had in de USA. Zijn naam is Bob Erion van Radiant Global Logistics. ( gevestigd in Seattle berion.exo@radiantdelivers.com )
Papierwerk
Het is aan te raden kopieen van alle belangrijke papieren op een USB stick te zetten, zodat je in geval van verlies ten alle tijden je papieren kan overleggen. Ook is het dan gemakkelijk alle benodigde gegevens door te mailen als het nodig is.
Bij het afhalen van onze motoren bij de douane van Luxemburg werd ook gevraagd naar een Carnet of een Invoice (factuur) van aankoop vd motoren.
De 2 allerbelangrijkste formulieren zijn de Bill of Loading, die afgegeven wordt bij de Cargo, en een fomrulier dat je moet krijgen bij de douane bij binnenkomst van het land, een zgn. ENTRY SUMMARY. Dit is heel belangrijk!! Met deze formulieren kun je zonder problemen de grens over met je eigen motor.
Taal
Het cyrillisch schrift (Russisch) is super interessant om een klein beetje meer van te leren. Het blijft voor ons “Russisch”, maar kei-leuk om deze rebus steeds weer te ontcijferen.
Maar wij hebben een boekje cadeau gekregen van “HOE EN WAT IN RUSLAND”. Dit heeft ons uit heel veel probleempjes gered!! Kei handig....
En in elke grote stad of dorp woont veel jeugd, die er een neus voor hebben als er buitenlanders zijn.
Die willen niets liever dan Engels leren. Heel gezellig!
Contact maken met de mensen is ten zeerste aan te raden, iedereen staat er ontzettend voor open.
Dit geldti niet alleen voor Rusland , maar zeker ook voor Alaska en Canada.
Douane
Om Rusland in te komen vanuit Latvia is best wel omslachtig.
We hoorden gelukkig van tevoren dat de wachttijden voor locale bevolking heel lang kunnen zijn, zelfs tot 24 uur!!!
Ons werd gezegd om helemaal door te rijden tot helemaal vooraan. Dit voorkomt 5km file....
We voelden ons hier best wel vervelend bij, maar toeristen mogen helemaal door naar voren. Dat scheelt je enorm veel tijd.
Nou ja, we hebben uiteindelijk daar toch zo’n 4 uurtjes doorgebracht met allerlei loketten en formulieren.
Tijdzones
Rusland heeft 11 tijdzones, waarvan wij er 9 hebben meegemaakt tijdens onze reis.
We zijn overgestoken via Vladivostok en niet via Magadan (11 tijdzones) wat de oorspronkelijke bedoeling was.
Gezondheid
Inentingen en andere preventieve voorzorgsmaatregelen zijn in principe niet nodig, maar een goede conditie is wel heel zeer aan te raden.
Vooral zoveel weken op een motor vergt het nodige onderhoud van je lichaam.
Rusland is een land waar je conditie niks te kort komt vanwege de slechte wegen, in Amerika zul je meer op de Crosstrainer moeten , of flinke wandelingen maken.
Ook hoef je je in Rusland geen zorgen te maken over de voeding , hier worden zelfs op de menukaart de calorieen vermeld van de gerechten. Onze lunch bestond meestal uit de Russische soep “Bourzj” en is overal tot in de kleinste dorpjes vers gemaakt!
In Amerika is het opletten geblazen, vanwege de vele valkuilen die je tegenkomt omtrent de slechte voedingsgewoonten.
Verkeer en wegen in Rusland
We zijn onze kaart kwijtgeraakt die we gekocht hadden in NL, maar gelukkig hadden we de kaarten op de I-pad.
Voor recente kaartgegevens hebben we foto’s gemaakt van kaarten in een boekwinkel in Chita om meer van deze weg te weten te komen naar Khabarovsk.
Toen we ver Rusland in kwamen oostelijke richting kwamen we meer Japanse vrachtauto’s en luxe auto’s tegen waarvan het stuur aan de rechterkant zit en ze dus meer naar het midden van de weg kunnen gaan rijden. Meer opletten geblazen dus. Voor vrachtverkeer geldt dezelfde regel in snelheid als voor luxe auto’s.
Dit is ook in Amerika het geval.
We wensen iedereen die deze reis wil gaan ondernemen het allerbeste en als er vragen zijn mail ons gerust!
Als er nog dingen in ons opkomen, voegen we die nog toe. Wij konden zo weinig hierover lezen voordat wij deze reis ondernamen daarom willen we zoveel mogelijk tips doorgeven.
Veel reisplezier!
e.mail.: rianschellekens@hotmail.com